#FUNCTIE IN BEELD

Met #functieinbeeld zetten we medewerkers van Grand Hotel Karel V in de schijnwerpers. Zij vertellen je graag hoe het is om te werken bij Karel V, met deze keer:

Koen van den Berg, afdeling: inkoop

Hoe ben je bij  Grand Hotel Karel V terecht gekomen?

Dat is wel een leuk verhaal, haha. Ik heb International hospitality management in Leeuwarden gestudeerd. Tijdens mijn tweede jaar vierden we kerst met de hele familie. Na een aantal flessen wijn kwam het gesprek over school en stage naar boven. Mijn oom begon toen over Grand Hotel Karel V. Daar had ik zelf eigenlijk nog nooit van gehoord. Nadat hij mij flink had uitgehoord of ik ondertussen al wat serieuzer was geworden, wilde hij wel een afspraak voor mij regelen. Om dit deurtje te openen moest er natuurlijk wel een serieuze werkhouding tegenover staan. Ik blijf wel iemand met humor en soms wat ouwehoeren, maar ik was ondertussen wel een stuk serieuzer geworden en dat zag mijn oom gelukkig ook. Een afspraak volgde met General Manager Leo Hollman en was ik meteen verkocht. Uiteindelijk heb ik hier 10 maanden stage gelopen en daarna is mij hier een baan aangeboden.

Kun je ons vertellen wat hoofd-inkoop zijn inhoudt?

De voornaamste taken die ik verricht zijn het beheren van de inkoop, zodat de verschillende afdelingen binnen het hotel zonder problemen in hun behoeftes voorzien worden. De verse producten en de wijn bestel ik niet. Daar hebben we Chefs en een sommelier voor. Verder zorg ik er wel voor dat de juiste bonussen worden uitbetaald, dat we de juiste afspraken maken met de juiste leveranciers en dat we op de hoogte blijven van nieuwe trends en ontwikkelingen. Ook komt er een stukje relatiebeheer kijken bij mijn functie. Dat vind ik persoonlijk een van de leukste taken. En niet te vergeten: het begeleiden van een stagiaire.

Hoe zou jij de organisatie omschrijven?

Grand Hotel Karel V is een hele trouwe en open organisatie waar iedereen zich fijn kan voelen. Ik ben hier ooit begonnen als stagiaire en je zit zelfs dan met de directeur en managers te lunchen. Ik vind dat er een hele open cultuur heerst waar iedereen welkom is, mits je goed je best doet, want ik vind wel dat je goed je best moet doen en iets moet willen toevoegen aan het hotel.

Zou je jezelf als onmisbaar omschrijven?

Niemand is onmisbaar haha! Ik heb hier momenteel taken waarvan ik misschien wel de enige ben die weet wat er moet gebeuren, maar die zijn iedereen aan te leren. Ik probeer alleen wel kritischer te zijn dan anderen. Ik ben niet snel verkocht. Dit helpt mij wel op deze positie.

Welke persoonlijke toevoeging geef je aan je baan?

Ik probeer zo kritisch mogelijk te zijn op de kosten. Dit is natuurlijk ook een vereiste, echter probeer ik dit wel te doen met een persoonlijke en vrolijke aanpak. We werken natuurlijk nauw samen met beide keukens, dus het is van belang dat we goed met elkaar op een lijn liggen. Je zegt elkaar soms wel waar het op staat, maar dat werkt alleen als je dit ook van elkaar accepteert. Het moet ook wel gezellig blijven en de humor op de werkvloer speelt daar een grote rol in.

Waar hecht je binnen Grand Hotel Karel V het meeste waarde aan?

Dat is de combinatie tussen de informele werksfeer en op het hoogste podium opereren. Grand Hotel Karel V hoort bij de bovenlaag van het segment. Wat ik daarmee bedoel is dat het ontzettend belangrijk is om alle puntjes op de i te zetten in het bedrijf. Echter, doet iedereen dit wel met een glimlach en een gezonde dosis humor. Dit is een hele prettige sfeer om in te werken. Doordat Grand Hotel Karel V een standalone hotel is, omvatten de meeste functies een veelzijdig takenpakket. Ik ben bijvoorbeeld ook niet de hele dag aan het inkopen. Ondertussen doe ik aan relatiebeheer, voorraadbeheer en probeer ik vooruit te kijken.

 Welk moment bij Grand Hotel Karel V zal je niet snel vergeten?

Wat ik nooit vergeet is mijn eerste bonusgesprek. Dat was voor mij meteen een harde les: ‘’ga altijd goed voorbereid een gesprek in’’. Het gesprek ging over het wel of niet ontvangen van een mooie bonus van een leverancier. Het gesprek begon op een vrolijke manier met: ‘’Goedemiddag meneer, ik ben Koen van den Berg, de nieuwe inkoper van Grand Hotel Karel V’’. ‘’Dit is eigenlijk mijn eerste gesprek in deze strekking’’. Echter kreeg ik vrijwel meteen terug: ‘’Aangenaam kennis te maken, maar jullie gaan dit jaar de bonus niet halen’’. Toen viel meteen het gesprek stil en stond ik met mijn bek vol tanden. Ik wist meteen dat ik dit nooit meer mee wilde maken. Dat was een goede les voor mij. Tegenwoordig ga ik altijd goed voorbereid dit soort gesprekken in.

Zou je de lezer nog iets mee willen geven?

Wat ik de lezer graag mee zou willen geven is dat Grand Hotel Karel V meer is dan alleen het luxe hotel achter de stadsmuren. Je kunt hier ook lekker een kop koffie met een punt appeltaart eten en genieten van de mooie locatie voor een normale prijs. Voel je niet bezwaard om te komen kijken en te ondervinden wat het hotel te bieden heeft. Dus kom vooral iets drinken zonder je er ongemakkelijk bij te voelen. Het is een mooi hotel met een prachtige ambiance, maar het is ook voor iedereen!